LEHDEN UUSIN NUMERO

3/2012
Etusivu      Arkisto      Palaute      Yhteystiedot      Tilaa      Omat tiedot     

Arvioita: Suomihiphopin moniääninen tarina

Paleface: Rappiotaidetta. Suomiräpin tekijät. Like 2011.

 

Paleface eli Karri Miettinen (s. 1978) on yksi Suomen tunnetuimpia ja taitavimpia rap-artisteja sekä yksi keskeisimmistä suomiräpin hahmoista 2000-luvulla. Viimeisimmällä Helsinki – Shangri-La -albumillaan Paleface vaihtoi räppäyskielensä suomeksi. Albumi voitti Etno-Emman ja myi kultaa alle kuukaudessa. Toimittamassaan kirjassa Rappiotaidetta – Suomiräpin tekijät Paleface esittelee suomalaisen hiphop-kulttuurin syntyä, historiaa, teemoja ja tekijöitä.

Suomalainen hiphop-kulttuuri on vielä suhteellisen nuori ilmiö. Ensimmäiset hiphop-aallot rantautuivat Suomeen Yhdysvalloista 1980-luvun lopulla. Ennen Rappiotaidetta-kirjaa ainoa suomalaista hiphop-kulttuuria ja eritysesti rap-musiikkia laajasti käsitellyt teos on ollut musiikkitoimittaja Jani Mikkosen Riimi riimistä – Suomalaisen hiphopmusiikin nousu ja uho (2004). Mikkosen kirja kuvaa suomalaista hiphop-kulttuuria ansiokkaasti. Se kertoo niin hiphop-kulttuurin syntyhistoriasta New Yorkin Bronxissa kuin kulttuurin saapumisesta Suomeen. Paikalliset suomalaiset ryhmät skenet ja eri posset tulevat myös kirjan myötä tutuiksi.

 

Suomiriimin pellot kukoistavat

Rappiotaidetta-kirja alkaa kevyehköllä historiikilla, ”Alkuläpät”-osiolla, jossa siirrytään ”suomiräpin vaippaiän” kautta ”skenen muotoutumiseen”. Kiinnostaviin tiedonjyviin mahtuu anekdootteja muun muassa siitä, kuinka Juice Leskinen ja Popeda ovat aikoinaan tehneet omia hiphop-kokeilujaan. Kronologiassaan hieman epäjohdonmukainen historiikki aiheuttaa lukijalle paikoitellen hämmennystä, ja luvun loppuun olisin toivonut pientä katsausta siitä, miten Paleface näkee suomihiphopin nykytilan ja tulevaisuuden.

Teoksen laajin osa on varattu 30 suomiräpin riimittelijälle. Artistit edustavat sekä mainstream-suuntauksia (muun muassa Cheek) että underground-osastoa (muun muassa Notkea Rotta). Joukossa on noviiseja (kuten Stepa) ja konkareitakin (esimerkiksi Chydeone). Kukin heistä kertoo ensin lyhyesti omasta ensikosketuksestaan räpin maailmaan ja sen jälkeen esittelee omaa tuotantoaan alkukokeiluista ja täysosumista vielä julkaisemattomiin säkeisiin. Yhdessä ne muodostavat kollaasin suomihiphopin synnystä ja vaihtelevista tarinoista.

Kirjaan on otettu mukaan vain suomenkielisiä tekstejä. Tällä on haluttu korostaa sitä, kuinka hyvin suomen kieli taipuu rap-lyriikoihin. ”1990-luvun alun huumoriräpin myrkyttämät suomiriimin pellot” ovat vähitellen alkaneet kukoistaa.

Kirjassa esitellään myös suomihiphopin teemoja, jotka vaihtelevat esimerkiksi rahasta ja sen puutteesta tai naisista hiphopille epätavallisempiin teemoihin kuten urheiluun. Luettelo on suhteellisen kattava ja mielenkiintoinen, mutta välillä mutkia on vedetty suoriksi, sillä tuskin kappale aina niin yksiselitteisesti sujahtaa vain yhden teemaotsikon alle.

 

Fanittajille hyvää luettavaa

Rappiotaidetta-teos on erinomainen sisäpiiriläisen kuvaus suomihiphopskenestä. Se sisältää paljon yksityiskohtaista historiallista tietoa, jota varmasti erityisesti fanit arvostavat ja lukevat mielellään. Kohdeyleisö on kaikki populaarikulttuurista kiinnostuneet, mutta ensisijaisesti hiphop-fanit ja –harrastajat.

Kiinnostuneenkin lukijan kannalta tekstin ja asioiden ymmärtäminen tuntuu paikoitellen vaativan aika paljon etukäteistietoa suomiräpistä, ja teoksen loppu notkahtaa turhan luettelomaiseksi. Tämä on valitettavaa, sillä Palefacella olisi ollut oiva paikka vetää johtopäätöksiä esimerkiksi lyriikoiden ja skenen kehittymisestä.

Kirjan teksti on tekijänsä näköistä: informaalia ja paikoitellen ”kadunomaistakin”. Tekstissään Paleface viljeleekin ahkerasti myös kulttuurille ominaisia sanoja ja ilmaisuja. Teos on visuaalisesti näyttävä. Kuvat ovat joillain sivuilla suuremmassa roolissa kuin teksti, jolloin teoksesta tulee väljähkö, mutta helposti luettava.

Kirjaa voi lukea suomihiphopin moniäänisenä luomiskertomuksena, sillä Palefacea enemmän ääneen päästetään suomiräpin tekijät ja heidän tarinansa. Kaiken kaikkiaan Palefacen toimittama kirja on komea kunnianosoitus täysikäisyyden saavuttaneelle suomihiphopille.

 

ELINA WESTINEN, filosofian maisteri, tohtorikoulutettava Jyväskylän yliopistossa



Artikkelit
Kulttuurijyrähdys: Päivähoitoon väriä, laatua ja liikettä!

Hiidenkiveltä näkyy: Kulttuuriosaajien kansanliike nousee

Minne kivut kiskotaan?

Siivosyntinen pakana – parantaja Aleksi Kultalahti

Kulttuuri kirjoittaa reseptinsä

”Mutta sitten sain nuolen polveeni”

Nilkan pakina: Väsynyt, hermostunut, haluton tai voimaton?

Aineksista aiheiksi: Arkistot tutkivat valintojaan

Suomalaisen Teatterin synty

Nimenpyörittäjä: Suomalaisia ja kaupunkilaisia teattereita

Näkijä, tekijä, kokija: Solta – matka manalaan ja takaisin

Näkijä, tekijä, kokija: Myydään: hellyysterapiaa yksinäisille

Päivystävä tekstintutkija: This is humour

Suomalaiset menestyivät olympialaisten taidelajeissa

Matkaoppaana luontoon

Kotipesä: Muukalaisista meikäläisiksi

Parempi roska päivässä kuin...

Muistojen ja tarinoiden keinutuoli (VAIN VERKOSSA)

Ajan sana: Talkoistettu työ

Arvioita: Matemaatikon päiväperhoset

Arvioita: Kansansivistystyö ahdingossa

Arvioita: Loistelias historia nuorisoseuroista ja nuorisoseuralaisista

Arvioita: Nuorisoseurat ovat saaneet monumentin (VAIN VERKOSSA)

Arvioita: Tavoitteena elegantisti muotoiltu tuore ajatus

Arvioita: Intohimoisten kolmiodraamojen mies

Arvioita: Kohtalon tuulet veivät kohti taiteellista teatteria

Arvioita: Suomihiphopin moniääninen tarina

Arvioita: Kun kirjoittaminen riisutaan alastomaksi

Arvioita: Otteita Onnimannista

Arvioita: J. G. Granön monivaiheinen tutkijantie

Arvioita: Lamaannuttava ja voimaannuttava häpeä

Arvioita: Monenlaiset tiet kaupunkiin

Arvioita: Vanhan talon herkkä tekniikka

Puheenvuoro: Kulttuuriperintökohteet ahdingossa

Puheenvuoro: Mitä tehdään paikallismuseoille?

Eiffelin vai Baabelin torni?

Verenseisauttajat

Kadonnut arkisto

Pääkirjoitus: Perustarpeena parantaa

Hiidenkivi
Suomalainen kulttuurilehti

Julkaisijat
Kotimaisten kielten keskus
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Suomen Kotiseutuliitto
Päätoimittaja
Outi Lauhakangas
P. 0456 347 353
outi.lauhakangas@stellatum.fi

Toimitussihteeri
Tuija Metsäaho
P. 0440 358 690
tuija.metsaaho@stellatum.fi
Toimitus
Hiidenkivi
Stellatum Oy, Purotie 1 B
00380 Helsinki

Kustantaja
Stellatum Oy
Purotie 1 B, 00380 Helsinki
Ilmoitusvaraukset
Anne Paavilainen
P. 09 2245 210, 0400 435 636
anne.paavilainen@stellatum.fi

Tilaukset ja osoitteenmuutokset
tilaajapalvelu@stellatum.fi
www.stellatum.fi
P. 03 4246 5301
Tilaushinnat Suomessa:
Kestotilaus 52,32 €
(laskutusväli 12 kuukautta),
määräaikaistilaus 55,59 €
(12 kuukautta)
irtonumero 10 €.