LEHDEN UUSIN NUMERO

3/2012
Etusivu      Arkisto      Palaute      Yhteystiedot      Tilaa      Omat tiedot     

Arvioita: Kun kirjoittaminen riisutaan alastomaksi

Maria Peura: Antaumuksella keskeneräinen. Teos 2012.

 

Täytyy istua hetkeksi paikoilleen, vetää keuhkot täyteen ilmaa, kuunnella kaikessa rauhassa omaa ääntä, omaa kehoa, tätä hetkeä. Kirjailija-dramaturgi Maria Peuran teos Antaumuksella keskeneräinen pakottaa pysähtymään, pohtimaan, katsomaan kohti. Tekstin huima rohkeus ja rehellisyys tekevät tästä pienestä pehmeäkantisesta kirjasta hyvin erityisen. Jälki on vahvaa, vaikuttavaa ja äärettömän inspiroivaa.

Antaumuksella keskeneräinen on eräänlainen kirjailijan työpäiväkirja, jota Peura alkoi kirjoittaa osallistuessaan kirjoittamisen estoja pohtineelle Teatterikorkeakoulun kurssille. Samaan aikaan Peura työsti kolmatta romaaniaan Vedenalisia, joka ilmestyi 2008. Työpäiväkirjassa seurataan romaanin syntyprosessia, sitä, miten hajanaisista ideoista hiljalleen muokkautuu toimiva kokonaisuus. Peura tarkastelee hyvin syvällisesti paitsi kirjoitusprosessia myös kirjailijan työn ulkoisia tekijöitä. Punaisena lankana kulkee kysymys siitä, mitkä kaikki asiat vaikuttavat kirjoittamiseen ja sen sujumiseen.

Peura avaa itsensä rohkeasti lukijalle. Hän kertoo masennuksen sävyttämästä lapsuudestaan, kapinallisesta nuoruudestaan, hajottavista ihmissuhteistaan, nykyarjestaan ja uusioperheestään. Hän kertoo häpeästä, epävarmuudesta, kateudesta, pelosta – negatiivisista tunteista, joihin kirjailija törmää pyrkiessään kohti täydellisyyttä ja tavoitellessaan huomiota ja hyväksyntää.

Tekstin syvä henkilökohtaisuus saa Peuran pohtimaan, paljastaako hän ehkä liikaakin. Peura epäilee väsyttävänsä lukijat liian rohkeilla ulostuloillaan ja loputtomalla itsetutkiskelullaan. Hän pelkää, että lukijat vaivaantuvat ja ärsyyntyvät. Pelko on turhaa, sillä juuri tällaista suomalainen kirjallisuuskeskustelu on kaivannut. Tämä tulee lähelle, tarjoaa paikkoja samastua. Jokainen, joka kirjoittaa tai haaveilee kirjoittavansa, löytää Peuran tekstistä jotain omaa – sekä rutkasti tukea ja rohkaisua.

Peura lähestyy kirjoittamista käytännönläheisesti ja kertoo romantisoimatta, kuinka kirjoitustyö limittyy tavalliseen arkeen. Kirjoittamiselle on otettava aikaa. On kirjoitettava, vaikka lapset huutaisivat seinän takana ja netti viekoittelisi surffailemaan. On pidettävä kiinni työmoraalista, vaikka päivät täyttyisivät helposti muustakin toiminnasta. Pitkä työperiodi ei kuitenkaan ole aina lyhyttä parempi, Peura muistuttaa. Itselleen on osattava olla myös armollinen: joskus on järkevämpää mennä ajoissa nukkumaan kuin yrittää kirjoittaa väsyneenä pikkutunneille saakka.

Yksi kirjan tärkeimmistä teemoista onkin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys kirjoittamiselle. Omaa kehoa kannattaa kuunnella ja vaalia, sillä ”ilman ruumiin säännöllistä huoltoa luova kanava ei pysyisi niin helposti auki. Ruumis arvostaa säännöllistä joogaharjoitusta, juoksemista ja puhdasta ruokaa.”

Peura rakastaa kirjoittamista, ei epäilystäkään. Vaikka kirjoittaminen voi välillä olla takkuista, yksinäistä ja rahatontakin, olennaisinta on kuitenkin sen kautta tuleva ilo, onni, hurmio, merkityksellisyys. ”Kirjoittaminen on ylellisyyttä. Kirjoittaminen on terapiaa. Kirjoittaminen on henkivakuutus. – – Minä kirjoitan. Minä olen. Minä olen olemassa kirjoittaakseni. Minä kirjoitan ollakseni.” Näihin sanoihin on palattava uudelleen ja uudelleen, niin totta ne ovat.

 

MAIJA-KAISA MYLLYMÄKI, filosofian maisteri



Artikkelit
Kulttuurijyrähdys: Päivähoitoon väriä, laatua ja liikettä!

Hiidenkiveltä näkyy: Kulttuuriosaajien kansanliike nousee

Minne kivut kiskotaan?

Siivosyntinen pakana – parantaja Aleksi Kultalahti

Kulttuuri kirjoittaa reseptinsä

”Mutta sitten sain nuolen polveeni”

Nilkan pakina: Väsynyt, hermostunut, haluton tai voimaton?

Aineksista aiheiksi: Arkistot tutkivat valintojaan

Suomalaisen Teatterin synty

Nimenpyörittäjä: Suomalaisia ja kaupunkilaisia teattereita

Näkijä, tekijä, kokija: Solta – matka manalaan ja takaisin

Näkijä, tekijä, kokija: Myydään: hellyysterapiaa yksinäisille

Päivystävä tekstintutkija: This is humour

Suomalaiset menestyivät olympialaisten taidelajeissa

Matkaoppaana luontoon

Kotipesä: Muukalaisista meikäläisiksi

Parempi roska päivässä kuin...

Muistojen ja tarinoiden keinutuoli (VAIN VERKOSSA)

Ajan sana: Talkoistettu työ

Arvioita: Matemaatikon päiväperhoset

Arvioita: Kansansivistystyö ahdingossa

Arvioita: Loistelias historia nuorisoseuroista ja nuorisoseuralaisista

Arvioita: Nuorisoseurat ovat saaneet monumentin (VAIN VERKOSSA)

Arvioita: Tavoitteena elegantisti muotoiltu tuore ajatus

Arvioita: Intohimoisten kolmiodraamojen mies

Arvioita: Kohtalon tuulet veivät kohti taiteellista teatteria

Arvioita: Suomihiphopin moniääninen tarina

Arvioita: Kun kirjoittaminen riisutaan alastomaksi

Arvioita: Otteita Onnimannista

Arvioita: J. G. Granön monivaiheinen tutkijantie

Arvioita: Lamaannuttava ja voimaannuttava häpeä

Arvioita: Monenlaiset tiet kaupunkiin

Arvioita: Vanhan talon herkkä tekniikka

Puheenvuoro: Kulttuuriperintökohteet ahdingossa

Puheenvuoro: Mitä tehdään paikallismuseoille?

Eiffelin vai Baabelin torni?

Verenseisauttajat

Kadonnut arkisto

Pääkirjoitus: Perustarpeena parantaa

Hiidenkivi
Suomalainen kulttuurilehti

Julkaisijat
Kotimaisten kielten keskus
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Suomen Kotiseutuliitto
Päätoimittaja
Outi Lauhakangas
P. 0456 347 353
outi.lauhakangas@stellatum.fi

Toimitussihteeri
Tuija Metsäaho
P. 0440 358 690
tuija.metsaaho@stellatum.fi
Toimitus
Hiidenkivi
Stellatum Oy, Purotie 1 B
00380 Helsinki

Kustantaja
Stellatum Oy
Purotie 1 B, 00380 Helsinki
Ilmoitusvaraukset
Anne Paavilainen
P. 09 2245 210, 0400 435 636
anne.paavilainen@stellatum.fi

Tilaukset ja osoitteenmuutokset
tilaajapalvelu@stellatum.fi
www.stellatum.fi
P. 03 4246 5301
Tilaushinnat Suomessa:
Kestotilaus 52,32 €
(laskutusväli 12 kuukautta),
määräaikaistilaus 55,59 €
(12 kuukautta)
irtonumero 10 €.